درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 06:32:4 FA | AR | PS | EN
اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1396/3/31 - 17:45:53
تعداد بازدید: 1394
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جابه‌جایی قدرت در سعودی را چه کسی انجام داد؟
 جابه‌جایی قدرت در سعودی را چه کسی انجام داد؟

آنچه در برآیند تحولات به چشم می‌اید آن است که در اینده نزدیک سلمان نیز از پادشاهی سعودی استعفا خواهد داد تا بن سلمان در مسند پادشاهی قرار گیرد تا طرح آمریکا و انگلیس برای ایجاد دولتی جوان و البته مطیع در عربستان را محقق سازد.


نویسنده: قاسم غفوری

سرانجام پادشاه سعودی طی حکمی بن نایف را از مقام ولیعهدی کنار گذاشته و فرزندنش بن سلمان را به این مقام گمارد. این اقدام به منزله آن است که ساختار قدرت در عربستان کامل دگرگون شده و از ساختار بن عبدالعزیز که بر اساس شرایط سنی و نسل‌بندی شاهزادگان تقسیم قدرت می‌شد به عرصه موروثی پدر در پسر تغییر کرده است. رویکردی که می‌تواند تبعات بسیاری برای درون و بیرون عربستان به همراه داشته باشد. با توجه به وابستگی شدید سعودی به تصمیم‌گیری‌های آمریکا و انگلیس این سوال مطرح می‌شود که چرا کشورهای مذکور به این امر تن داده و بن سلمان چه وعده‌ها و تعهداتی در ازای این تغییرات داده است؟

آنچه پس از مرگ ملک عبدالله و به قدرت رسیدن سلمان از سوی محافل و اندیشکده‌های آمریکایی و انگلیسی مطرح میشد آن بود که وجود ساختاری پیر و فرسود موجب هزینه‌های بسیاری این کشورها در عربستان شده است لذا باید ساختاری جوان در راس قدرت قرار گیرد که تا سالهای سال ضمن تامین منافع آنها هزینه تغییر ساختار برای آنان نداشته باشد. در این میان دو دیدگاه مطرح بوده نخست تغییر قدرت به نسل دوم که شامل افرادی همچون بن نایف ولیعهد می‌شود که دوره پنجم و ششم عمرشان را سپری می‌کنند و دیدگاه دوم انتقال قدرت به نسل سوم یعنی بن سلمان که در دهه سوم و چهارم عمرشان هستند. با توجه به برکناری نایف می‌توان گفت که گزینه دوم مورد توافق این کشورها قرار گرفته است. حال این سوال مطرح است که بن سلمان چگونه توانسته در این نبرد بر نایف و یا همان نسل دومی‌ها پیروز شود؟ بررسی تحرکات سعودی در منطقه و در داخل نشان می‌دهد که خاندان سلمان در ازای این دستاورد امتیازات بسیاری داده که به مرور به مرحله اجرا در آمده و می‌آید. در عرصه داخلی غربی‌ها برخی تغییرات اجتماعی و ساختاری را طلب می‌کنند تا به گفته خود مانع از انفجار اجتماعی در این کشور شده لذا برآنند برخی آزادی‌های هدایت شده‌ای را برای مردم در نظر گیرند تا از قیام نهایی آنها که می‌تواند یک انقلاب بزرگ باشد جلوگیری کنند. بن سلمان بارها بر اجرای این طرح تاکید کرده و سند 2030 نیز در این راستا ارائه شده است. در حوزه بیرونی نیز آمریکایی‌ها انتظار دارند تا سعودی همچنان حرکت‌های رادیکال را به نیابت از آنها در حمایت از تروریسم، اقدام علیه ایران و مقاومت صورت داده و در این عین حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اجرایی سازند. مواضع بن سلمان مبنی بر مقابله گسترده با مقاومت و تامین منافع آمریکا در منطقه و نیز گزارش‌های منتشره در باب روابط نزدیک وی با صهیونیست‌ها را می‌توان برگرفته از همین تعهدات دانست.

بر این اساس می‌توان گفت که بن سلمان در ازای اجرای بدون چون و چرای خواسته‌های آمریکا و انگلیس توانسه این سمت را بدست آورد که نتیجه آن برخی تغییرات در داخل عربستان و استمرار رادیکالیسم سعودی در منطقه خواهد بود. با توجه به شواهد امر می‌توان گفت که تقابل‌های اخیر سعودی با قطر و ادعاهای گسترده سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران نوعی انحراف افکار عمومی از تحولات داخلی عربستان بوده در حالی که همزمان بن سلمان در حال سرکوب مخالفان در داخل و البته ایجاد شرایط بحرانی برای القا نیاز به فردی قدرتمند در راس حکومت برای حفظ منافع عربستان در منطقه بوده است. بندهای شروط عربستان برای قطر مبنی بر اینکه دوری از ایران و نیز اقدام علیه حماس را از شروط خود قرار داده بود را نیز باید از جمله سیگنال‌های سلمان به امریکا و انگلیس دانست که محور آن را اعلام آمادگی برای تامین منافع و خواسته‌های آنها در منطقه از جمله در تامین امنیت رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد.

به هر تقدیر آنچه در برآیند تحولات به چشم می‌اید آن است که در اینده نزدیک سلمان نیز از پادشاهی سعودی استعفا خواهد داد تا بن سلمان در مسند پادشاهی قرار گیرد تا طرح آمریکا و انگلیس برای ایجاد دولتی جوان و البته مطیع در عربستان را محقق سازد. آنچه امروز در عربستان روی داده را می‌توان یک کودتای سراسری دانست که در ظاهر انتقال قدرت نرم در خاندان سلمان بوده اما در اصل طرحی آمریکایی و انگلیسی بوده که برای اهدافشان در عربستان و منطقه صورت گرفته است. شاید بتوان گفت جنگ یمن، بحران سوریه و عراق و مقابله با ایران آخرین فرصتی بود که این کشورها به نسل سنتی حاکم بر عربستان داده بودند که با شکست در این عرصه راه برای برکناری آنان فراهم شد تا نسلی جدید با تفکرانی رادیکالی و وابسته‌تر در راس قدرت سعودی قرار گیرند. رویکردی که یادآور دوران قاجار در ایران و نفوذ سفارتخانه‌های مختلف در دربار و البته وابستگی‌های شدید شاهزادگان به این سفارتخانه‌ها برای رسیدن به حداقل منافع است که نشات گرفته از فقدان عقلانیت در ساختار حاکم و سلطه یافتن سیاستمدارانی ناپخته و خام است که جز رسیدن به قدرت و خوش خدمتی برای حفظ قدرت هیچ تفکری در سر ندارند و این خود زمینه ساز تشدید بحران در داخل عربستان سعودی و منطقه خواهد شد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7222


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.